Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah kepada Semua Pengunjung!

SELURUH MAKHLUK BERHAJAT PADA ALLAH SWT!

Bagaimana cara terbaik nak jaga pompuan? :)


tanah yg perlu diberi air & baja..

Ini suatu tamsil atau misal.. bukan misai..

Orang lelaki kena jaga isteri (dan isteri² kalau banyak..), serta anak² pompuan macam pengembala kambing mengembala kambing.. Caranya adalah dengan;

buat kandang.. kambing bubuh dalam kandang.. semua keperluan kambing seperti makan & minum diberi secukupnya dalam kandang sahaja.. kambing x yah pegi mana²..
tambat kambing kat tiang/pokok dengan tali.. kambing dibenarkan untuk bergerak bebas setakat panjangnya tali sahaja.. x leh pegi jauh²..
kalau kambing nak pegi jenjalan gak.. maka kambing perlu digembala oleh pengembala semasa bejalan.. pengembala x boleh leka masa mengembala kambing.. macam ni kambing boleh pegi jalan jauh²..

AWAS!.. kalau pengembala x buat ketiga² ni, kambing akan ditangkap serigala semasa mencari makan atau ditangkap buaya semasa mencari air.. kambing ni makhluk yang lemah.. kesian dia kalau dibiarkan bebas melata..


tapi xyah la sampai macam nih..

*bukan la maksud nota ni nak menyamakan orang pompuan dengan kambing.. tapi orang pompuan cuba la bau² badan tu.. ada bau kambing ke x.. kalau xde, xpe la..

**pada zaman fitnah ni, membiarkan orang pompuan bergerak tanpa mahram adalah satu bahaya yang sangat besar.. hidup moden tak bermakna kita boleh melanggar hukum² dalam syariah.. keharusan yang diberi oleh ulama untuk kebebasan pompuan harus kita tepati syarat²nya..

***kadang² hati kita tahu kita buat benda tak betul.. tapi nafsu kita menafikan..


ada ulama kata;
"kalau org lelaki x hidupkan bacaan hadis dalam rumah,
maka anggaplah dia xde fikir akhirat utk keluarganya.."


Post a Comment

‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡‡

Comment :

ada 0 komen ke “Bagaimana cara terbaik nak jaga pompuan? :)”
.
.